woensdag 14 april 2010

Festirock Solidario!

Op de website van Volens staat een interview dat Aude Rossignol, onze regio communicatie-coöperante, afnam van Ximena Rojas, directrice van Plataforma Unidos. Ik geef jullie alvast de Nederlandstalige primeur:

¡Rock solidario!
Volgende zaterdag, 24 april, vindt in Santa Cruz een rockfestival met sociale doeleinden plaats. Dit event, georganiseerd door de Stichting Plataforma Unidos, heeft twee doelstellingen: de publieke opinie sensibiliseren over de situatie van de straatkinderen en fondsen inzamelen. Ximena Rojas, directrice van de stichting en belangrijkste kracht in de organisatie van het festival, licht ons dit originele initiatief toe.



Ximena, in het kort: Wie ben jij?
Sinds maart 2009 ben ik directrice van de Stichting Plataforma Unidos. Mijn werk bestaat in de coördinatie van de 7 partnerorganisaties van de Stichting, en in het creëren van banden met gouvernementele en privé-instanties die actief zijn op het gebied van straatkinderen. Ik ben ook verantwoordelijk voor alles wat te maken heeft met de verdediging van de rechten van het kind en de bewustmaking van het publiek. Voordat ik besloot om me in te zetten voor de straatkinderen, werkte ik in een comercieel bedrijf. Daar streefde ik vooral economische doelstellingen en persoonlijk succes na. Maar met het verlopen van de jaren, voelde ik de noodzaak om van sector te veranderen. Het economische kader verrijkte me niet langer, ik voelde een permanente leegte. Ik heb dus mijn ontslag gegeven en begon me als vrijwilligster in te zetten in het opvangcentrum voor straatkinderen, Alalay. Na enkele maanden vrijwilligerswerk, waarin ik de straatkinderen leerde kennen, bood zich een werkgelegenheid aan in Alalay, en later dus in de Stichting Plataforma Unidos. Deze carriëre-ommekeer bleek erg gunstig voor mij: het heeft mijn leven veranderd! Vanaf dat moment was het thema van de sensibilisering een tema dat me volledig in de ban hield. Ik weet immers, omdat ik er zelf geweest ben, dat de sociale realiteiten voor mensen uit de privé-sector een ver-van-mijn-bed-show zijn. Zij leven in hun eigen gelimiteerde wereld. Niet omdat ze geen hart hebben, maar omdat ze de menselijke realiteit van de Boliviaanse maatschappij niet kennen.


Ximena Rojas

Een rockfestival organizeren in het kader van het werk met straatkinderen .... Een origineel idee! Wat zijn de doelstellingen van dit event?

Wat we vooral wensen is de jongeren van Santa Cruz bewust te maken van de situatie van de straatkinderen. Rock is hier iets wat leeft onder jongeren, het is erg in de mode. Tijdens het concert zal er een animator zijn die tussen de groepen door zal tussenkomen en berichtjes ter bewustmaking over het situatie van de straatkinderen zal brengen. Onze documentaire «El cambio es posible» zal getoond worden, samen met andere sensibiliseringspots. We zullen de jongeren ook uitnodigen om hun mening te uiten over de rechten van het kind, via de creatie van een gemeenschappelijk schilderwerk.
Via het festival willen we ook aan onze nationale kwaliteitsgroepen, die werken rond solidariteit, de kans geven om op een erkend podium te spelen (SONILUM is de grootste concertzaal van Santa Cruz). Op symbolische wijze gaat het er hier ook om te tonen dat kunst belangrijk is in het persoonlijk parcours van jongeren. Het is een middel tot persoonlijke verwezenlijking. En dat geldt ook voor straatkinderen. Samengevat hopen we dat we via dit festival een belangrijke fondseninzameling kunnen realizeren om de projecten van de Stichting te ruggesteunen.
Welke band zie je tussen rockmuziek en de problematiek van de straatkinderen?
Rock wordt bestempeld met stereotypes zoals: duivelsaanbidding, een duistere geest ... maar de muzikanten en hun fans zijn meestal heel normale personen! We kunnen hier een parallel zien met de straatkinderen die in Santa Cruz gemarginaliseerd worden. De mensen kennen hen een reeks negatieve cliches toe, terwijl het gewoon kinderen zijn, net zoals alle andere kinderen!
Bovendien klaagt rockmuziek vaak sociale wantoestanden aan, en speelt het daarom een belangrijke rol in de bewustmaking. Alle groepen die werden uitgenodigd op het Rockfestival raden trouwens het drugsgebruik af, wat belangrijk is in het licht van ons werk met de straatkinderen. De mensen zien hen vaak als verslaafden maar dat is helemaal niet waar. Verder dan al die cliches, wat we willen overbrengen op het publiek is dat het hoog tijd is dat onze samenleving haar angsten vergeet en zich concentreert op de mens zelf.

Maldita Jakeca, de beroemdste groep op het FESTIROCK

Je bent, samen de colegas van de Stichting, in volle voorbereiding van het festival. Wat zijn de eerste reacties van de instanties (pers, ...) die je contacteerde?

De eerste weerklanken zijn heel positief: de rockgroepen steunen ons 100%, de meerderheid speelt gratis. Dit event kent zoveel succes dat we enkele rockgroepen op een reservelijst hebben moeten zetten. Er is geen plaats meer in het programma! De pers is ook heel enthousiast. Volgende week zijn we uitgenodigd bij een vijftiental televisie- en radiokanalen om het festival en het werk van de Stichting voor te stellen. Voor een eerste ervaring is het heel veelbelovend!
 


Festirock Solidario, zaterdag 24 april vanaf 17u. Sonilum, Santa-Cruz, Bolivia. Entree: 50 Bs.

Geen opmerkingen: